Melanie Bonajo

Melanie Bonajo (Heerlen, 1978) onderzoekt door middel van haar video’s, performances, foto’s, muziek en installaties hoe onderwerpen die gerelateerd zijn aan technologische vooruitgang en commodificatie, gevoelens van vervreemding vergroten en een gevoel van verbondenheid en bestemming in een individu wegnemen. Gegrepen door ‘het goddelijke’, onderzoekt zij de spirituele leegte van haar generatie en de veranderende relatie tot natuur door te reflecteren op ideeën rondom classificatie, gender en waarde(loosheid).

Aansprekend voorbeeld in het oeuvre van Bonajo is de film Progress vs. Regress (Hacking Habitat, Utrecht 2016). De film documenteert de manier waarop technologische uitvindingen sociale relaties hebben veranderd, en hoe deze van invloed zijn op het leven van ouderen.

Het werk van Melanie Bonajo is op een groot aantal groepstentoonstellingen gepresenteerd, onder andere bij EYE Film Museum, Amsterdam; Rogaland Kunstsenter, Stravanger, Norwegen en De Appel Arts Centre, Amsterdam. Eind 2016 presenteerde Foam Fotografiemuseum Amsterdam Night Soil, Bonajo’s eerste grote museale solotentoonstelling. Ook werden haar films vertoond bij Kunsthalle Basel (2016) en op verschillende festivals zoals het Internationale Film Festival Rotterdam (IFFR).

 

Melanie Bonajo, Rainbow, still from Night Soil / Economy of Love, 2015