Yasser Ballemans

Science Fiction 

Onderzoek, ontwikkeling en innovatie spelen een grote rol in het Drachtster bedrijfsleven. Wat gebeurt er als we deze kenmerken samenbrengen met de verbeelding van kunstenaars, theatermakers en acteurs? Wat voor toekomstscenario’s voor Drachten ontstaan er dan?

Geprikkeld door deze vragen stelt kunstenaar Yasser Ballemans een theatrale ontdekkingsreis voor naar de toekomst van Drachten. Als aanzet hiertoe bedacht hij de performance Science Fiction als derde onderdeel van Expeditie Westkop Tussendiepen op 22, 23 en 24 september 2017. Inspiratie voor de performance zijn interviews die Ballemans afnam met de innovatieve afdelingen van bedrijven in Drachten. De voorstelling vindt plaats rondom een kampvuur in een speciaal hiervoor ontworpen installatie op het terrein van Kijlstra Beton. Voor de performance Science Fiction werkt Ballemans samen met theatermaakster Janneke de Haan en actrice Marjolein Ley, beiden afkomstig uit de regio.

Vervolg in 2018

Op het grasveld bij de aanlegplaats van Café De II Heeren komt een gebouwtje op een hoge paal, door Yasser Ballemans genoemd een ‘innerlijk reisbureau’. In 2018 gaat hij zich hierin een week lang opsluiten. In de weken voorafgaand aan zijn verblijf worden Drachtsters via lokale media uitgenodigd om materialen te schenken om kunst van te maken, en om verhalen en attributen te delen die bijdrage aan het onderzoek naar nieuwe toekomstscenario’s voor Drachten. In ruil daarvoor krijgen zij een reisgids met een kort science fictionverhaal. Hierin staan aanwijzingen voor een speurtocht van het centrum van Drachten naar de Westkop van de Tussendiepen. Met deze gift wil Ballemans Drachtsters inspireren om op ontdekkingsreis te gaan in hun eigen stad.

 

Schets vuurtent Yasser Ballemans

 

Over Yasser Ballemans

Yasser Ballemans (NL, 1981) zoekt in zijn werk naar een natuurlijke vorm voor kunst in het maatschappelijke domein. Rituelen en feesten hebben daarbij zijn speciale interesse. Hij gelooft dat kunst bij uitstek in staat is onze rituele beleving te versterken. Zo gaf Ballemans publieke rituelen vorm op bijvoorbeeld de Parade in Den Bosch en de carnavalsoptocht in Willemstad, Curaçao. Ook de sculpturen die hij in de openbare ruimte maakt tonen zijn rituele beeldtaal. Zo heeft hij zich met zijn Triomfboog (2013) tijdens muziekfestival Lowlands laten inspireren door het oude gebruik van het oprichten van erepoorten bij feestelijke gelegenheden.

http://www.yasserballemans.nl